Vzdelávací program je zameraný na rozvoj pedagogických a didaktických zručností učiteľov 1. stupňa ZŠ v oblasti práce s otázkami ako nástrojom učenia. Ponúka praktické stratégie, metódy a konkrétne aktivity, ktoré podporujú zvedavosť, aktívne zapájanie žiakov a rozvoj kritického myslenia. Dôraz sa kladie na vytváranie bezpečného prostredia pre diskusiu, efektívnu facilitáciu rozhovorov a využívanie otázok vo formatívnom hodnotení a sebareflexii žiakov.
inovačné vzdelávanie v oblasti pedagogiky predprimárneho vzdelávania v rozsahu 50 hodín realizujeme v súlade s § 55 ods. 3 a 4 zákona č. 138/2019 Z.z. na základe a v rozsahu vydaného oprávnenia.
Evidenčné číslo: 35/2025-IV
Program v rozsahu: 50 hodín
Inovačné vzdelávanie je určené pre tieto kategórie, podkategórie alebo kariérové pozície:
• učiteľ prvého stupňa základnej školy
• vychovávateľ
• pedagogický asistent
• školský špeciálny pedagóg
Hlavný cieľ programu: Posilniť kompetencie učiteľov 1. stupňa ZŠ v podpore zvedavosti a kritického myslenia detí prostredníctvom efektívnych postupov, ktoré učia žiakov klásť kvalitné otázky.
Čiastkové ciele programu vzdelávania:
- porozumieť významu otázok v procese učenia sa dieťaťa a ich vplyvu na rozvoj kritického myslenia primeraného veku,
- reflektovať úlohu otázok pri podpore aktívneho učenia sa a hlbšieho porozumenia učivu,
- cielene tvoriť otázky podporujúce argumentáciu, hľadanie súvislostí, porovnávanie a tvorivé myslenie,
- efektívne pracovať s rôznymi typmi otázok a využívať veku primerané metódy podporujúce ich tvorbu,
- vytvárať bezpečné, podnetné a motivujúce prostredie pre diskusiu, kladenie otázok a reflexiu,
- podporovať odvahu pýtať sa, pracovať s chybou a vytvárať priestor na premyslenie otázok aj odpovedí,
- využívať otázky ako nástroj motivácie, podpory myslenia a rozvoja samostatnosti žiakov,
- facilitovať diskusiu tak, aby otázky smerovali učenie a prehlbovali proces myslenia,
- hodnotiť proces učenia a myslenia, nielen výslednú odpoveď,
- využívať otázky ako nástroj žiackej sebareflexie a formatívneho hodnotenia,
- vytvárať a aplikovať súbor aktivít zameraných na aktívne učenie sa prostredníctvom rôznych typov otázok,
- prepájať stratégie kladenia otázok s konkrétnymi aktivitami v jednotlivých vzdelávacích oblastiach.
Získané profesijné kompetencie:
Absolvent bude schopný:
- podporovať zvedavosť a kritické myslenie detí a viesť ich k tvorbe vlastných otázok,
- vytvárať bezpečné a podnetné prostredie pre kladenie otázok a otvorenú diskusiu,
- cielene plánovať a realizovať vyučovanie s využitím práce s otázkami a overených metód,
- využívať otázky ako nástroj formatívneho hodnotenia a spätnej väzby podporujúcej premýšľanie,
- reflektovať kvalitu učiteľských aj žiackych otázok a zavádzať inovatívne prístupy do pedagogickej praxe.
Termín konania: 30.3.2026 od 16:00
Ukončenie: 27.5.2026 od 17:30
-----------------------------------------------------
Termín konania: 11.5.2026 od 16:00
Ukončenie: 15.6.2026 od 17:00
Podmienky pre zaradenie pedagogického zamestnanca do vzdelávania:
Kompletne vyplnená objednávka inovačného programu je zároveň prihláškou záujemcu na vzdelávanie a riadi sa všeobecnými obchodnými pravidlami.
Program vzdelávania ukončí účastník pri splnení nasledujúcich podmienok:
1. absolvovanie minimálne 80 % vzdelávania
2. 100 % spracovanie výstupov z dištančnej formy vzdelávania
3. online prezentovanie záverečnej prezentácie pred trojčlennou komisiou
Po splnení podmienok pre riadne ukončenie realizovaného vzdelávania absolvent získa doklad o absolvovaní inovačného vzdelávania, osvedčenie o inovačnom vzdelávaní vo forme pdf do mailu. Ak si želáte, aby vám bolo osvedčenie doručené poštou, táto služba je spoplatnená sumou 3,00 €.
Lektorka: PaedDr. Alena Rapčan Štrompová je učiteľkou mediálnej výchovy a slovenského jazyka v ZŠ Ľudovíta Fullu v Košiciach. Absolvovala ročný vzdelávací program v Komenského inštitúte, kde sa zaoberala systematickým rozvíjaním kritického myslenia žiakov od 1. ročníka. Pôsobí v celoslovenskej platforme Mediálna gramotnosť+. V škole inicializovala vyučovanie predmetov mediálna výchova a tvorivé písanie a založila funkčné školské médiá. Viedla redakciu Detského spravodajstva v rádiu DetsKE. So svojimi žiakmi píše a vydáva knihy (Príbehy z uličky, Čaroles, RozHovory, Neviditeľní). Je laureátkou ocenenia Učiteľská osobnosť Slovenska 2024.

92 €
