Menu

Ako podporiť budúce školské úspechy detí

Pridané 23.11.2018 13:14:18 Počet zobrazení 1468

Napriek tomu, že školský rok je v plnom prúde a budúci aj tí súčasní školáci už nejaký ten mesiac chodia do svojich škôlok a škôl, ich úspechy je dobré podporovať a sledovať pravidelne. Nielen učitelia, ale aj rodičia majú veľké možnosti, ako deti povzbudiť a v mnohých oblastiach posunúť.

Ako podporiť budúce školské úspechy detí

Školská úspešnosť každého dieťaťa je podmienená spôsobilosťou a pripravenosťou na školu, ktorá sa určuje v štyroch oblastiach – telesnej, mentálnej, sociálnej a emocionálnej. Deficit v niektorej oblasti býva často dôvodom pre odklad školskej dochádzky, no v horšom prípade môže vyústiť do výrazných ťažkostí v procese učenia sa, pri osvojovaní si čítania, písania či počítania.

Ovplyvniť pripravenosť a úspešnosť dieťaťa na školu je možné cvičeniami na rozvíjanie jednotlivých oblastí osobnosti. Tieto sú spracované v zaujímavej knihe Stimulačný program. Obsahuje 23 celkov s praktickými cvičeniami, ktoré sú v podstate hrami. Cvičenia sú zamerané na posilňovanie diferenciácie v oblasti zrakového a sluchového vnímania. Dieťa porovnáva a rozlišuje tvary, vzory, symboly, detaily; voľne alebo podľa predlohy skladá časti do celku.

Stimulačný program

V týchto aktivitách poslúžia mnohé hry a skladačky plné vzorov a farieb.

sada kocky a vzoryskladačka sliepočka

Aktivity v oblasti sluchového vnímania sú zamerané na fonematické uvedomovanie a artikulačnú obratnosť rečových orgánov. Dieťa si precvičuje rozkladanie slov na slabiky, skladá slabiky do slov, rozpoznáva a určuje prvú a poslednú hlásku v slove. Tieto cvičenia pomôžu dieťaťu, keď bude v škole bez ťažkostí zrakom rozlíšiť podobné písmená, napríklad b – d a sluchom rozlíšiť podobne znejúce slabiky. Bude vedieť rozložiť slová na slabiky, k hláskam priradiť písmená, z písmen zostaviť slovo a potom ho ešte aj správne napísať.

Stimulačný program ponúka aj cvičenia na spájanie zmyslových vnemov (zrakového, sluchového, taktilného). V cvičeniach na rozvíjanie postupnosti sa kladie dôraz na dejovú postupnosť určitých zážitkov. Dieťa sa tak učí chápať príčinu a následok, vnímať následnosť v konkrétnych činnostiach.

Tu sú vhodnou pomôckou obrázkové príbehy na kartičkách, ktoré dieťa najprv opisuje a následne radí za sebou podľa časovej súslednosti.

príbeh 1 príbeh 2 príbeh 3

Zrakové vnímanie a zároveň postupnosť deti hravo natrénujú aj pri aktivitách, ktorých cieľom je navliekanie podľa predlohy. Tieto hry zvládnu už deti od 3 rokov.

navliekame tvary

Zvládnutie správneho písania predpokladá u dieťaťa vysokú úroveň koordinácie jemnej motoriky v súčinnosti zraku a ruky, ako aj zvládnutie priestorovej orientácie. Aj takéto hry nájdete v knihe Stimulačný program.

ovocie a húsenička

knihe Stimulačný program podnety nájdu rodičia aj učitelia. Práve rodičia ako prví môžu odhadnúť, čoho je ich dieťa schopné a v čom mu treba pomôcť. A vôbec nemusíte čakať na september či nástup do školy. Čím skôr začnete, tým lepšie.

 

 

Diskusia

(0 komentárov)

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Produkt bol vložený do košíku
Pokračovať v nákupe Objednať