Hra Sensino v rukách učiteľky materskej školy

Pridané: 15.5.2017 09:04:15 Počet zobrazení: 37

15 Máj 2017

Námety na konkrétne párové či skupinové hry v prostredí materskej školy. Inšpirácie na hry z pera učiteľky. Hra je vhodnou didaktickou pomôckou pre materské školy. Hra Sensino podporuje rozvoj zmyslového vnímania, pozornosti, pamäte, schopnosti spolupracovať i predčitateľskej gramotnosti. Vhodne napomáha k plneniu úloh vzdelávacej oblasti „Človek a svet práce“ so zameraním na poznávanie materiálov a ich vlastností.

Obsah hry: hracia kocka, presýpacie hodiny, maska na oči, 60ks zelených kariet – 24ks s jednoduchými kreslenými symbolmi, 26ks s veľkými tlačenými písmenami abecedy, 10ks s číslicami 1 až 10, 9ks oranžových kariet s povrchom rôznej štruktúry (korok, kov, brúsny papier v dvoch hrúbkach zrna: jemný a drsný, penová guma, zamat, tkanina, koža, kartónový papier) a 55ks fialových kariet s obrázkami a 1 predlohou so symbolmi 4 zmyslov (oko, ucho, nos a ústa).                 

                                       Párové hry

Čas sa sype

sensino hra cas sa sype

Učiteľka ako súčasť páru (neskôr ju nahradí zdatné dieťa) vyloží na pracovnú plochu z ponuky päť oranžových kariet s rôznou štruktúrou povrchov spolu s piatimi identickými kruhmi. Karty usporiada ľubovoľne do radu. Otočí presýpacie hodiny a čas, ktorý uplynie, má druhý hráč z dvojice na to, aby si pozorne prezrel vytvorený rad. Po presýpaní piesku otočí učiteľka všetky karty rubovou stranou hore. Úlohou spoluhráča je usporiadať drevené kolieska do radu tak, aby boli ich štruktúrované povrchy v rovnakom poradí ako na kartách v otočenom rade. Následne si skontroluje správnosť riešenia otočením kariet povrchom nahor. Zhoda je zjavná nielen vizuálne, ale aj hmatom. Spoluhráč pokračuje rovnakým spôsobom. Hra končí vo chvíli, keď prestáva byť pútavá. Meniť jej obtiažnosť je možné uberaním alebo pridávaním kariet do hry od počtu 2 až do 9.

Nájdi pár

sensino najdi par

Na hraciu plochu si hráči vyložia všetky drevené kolieska. Oranžové karty súboru uložia na okraj plochy na seba. Jeden z hráčov dvojice si prekryje oči pomocou masky. Druhý hráč mu podá do ruky prvú kartu z kopy. Úlohou hráča so zakrytými očami je nájsť pomocou stereognostického zmyslu (schopnosť rozlišovať objekty len pomocou dotyku, bez toho, aby ich videl) koliesko s rovnakou štruktúrou. Takýto pár podá svojmu spoluhráčovi, ktorý ho uloží vedľa seba a ponúkne mu v hre ďalšiu z kariet. Pokračuje rovnakým spôsobom, kým nenájde koliesko ku každej ponúknutej karte. Spätnú väzbu získa vo chvíli, keď si odkryje oči a overí zrakom i hmatom správnosť svojho výberu. Následne si hráči svoje roly vzájomne vymenia a hra môže pokračovať ďalej.

Obrázok na chrbte

sensino obrazok na chrbte

Dvojica hráčov si z didaktického setu vyberie ku hre 24 zelených kariet s jednoduchými kreslenými symbolmi (napr. oblak, hviezdička, strom, schody, dom). Dohodnú si svoje roly - jeden z hráčov bude hádať, druhý kresliť. Posadia sa za seba tak, aby „hádajúci" nevidel na kartu, ktorú si vybral z ponuky spoluhráč. Jeho úlohou je čo najvernejšie napodobniť obrázok z karty kresbou prstom na chrbát kamaráta. Ten háda, aký obrázok ma nakreslený na chrbte. Ak nevie, môže požiadať dvakrát spoluhráča, aby ho nakreslil znovu. Keď uhádne, t.j. obrázok správne identifikuje i pomenuje, získava kartu. V opačnom prípade mu spoluhráč obrázok ukáže s jeho pomenovaním a kartu vloží do škatule. Keď sa minú všetky karty, „hádajúci" si overí svoju úspešnosť spočítaním kariet. Roly si v hre vzájomne vymenia a pokračujú rovnakým spôsobom v zábave. Hru je možné pri zdatnejších hráčoch sťažiť pridaním kariet s číslicami či písmenami abecedy.

Skupinové aktivity

Čo ukrývajú kolieska?

Učiteľka vedie s deťmi rozhovor o materiáloch, ktoré sú nalepené na lícnej strane drevených koliesok a ich vlastnostiach. Deti najprv dotykom skúmajú korok, kov, brúsny papier, gumu, zamat, tkaninu, kožu a kartónový papier, názvom ich pomenúva počas manipulácie len učiteľka. Dbá na to, aby počas jednej hry zaviedla najviac tri nové pojmy. Potom zadáva hráčom slovné pokyny typu: „Natálka, podaj koliesko s kovom Mirke. Jakubko, vyber koliesko s korkom a odnes ho na stolík. Katka, podaj mi koliesko s kožou." a pod. Táto fáza hry by mala trvať čo najdlhšie, aby si deti utvrdili názvy materiálov bez toho, aby ich museli priamo aktívne počas hry pomenovať. Nakoniec učiteľka kladie otázku, ktorá vyžaduje od dieťaťa priame pomenovanie materiálu: „Čo je toto?"
Deti následne rozlišujú materiály podľa vlastností - hladké a drsné, teplé a studené, na dotyk príjemné – nepríjemné. Určujú, ktorý povrch je najhladší – najdrsnejší, drsný – drsnejší – najdrsnejší, ale aj vzájomné vzťahy napr. hladší ako ..., drsnejší ako ... .

Kolieska cestujú

sensino kolieska cestujú

Hra je vhodná pre troch hráčov. Hráči si vzájomne medzi seba rozdelia drevené kolieska zo setu. Ich úlohou je nájsť na slovný pokyn „kolieska cestujú" v bezprostrednom okolí predmet, ktorý je vyrobený z rovnakého materiálu ako koliesko, ktoré dostali a priradiť ho k nemu v priestore. Takto každý z hráčov rozloží všetky kolieska a vráti sa späť na svoje miesto. Tu vyjadrí svoje rozhodnutie a ostatní hráči zvažujú, či bolo správne. V prípade, že sa v okolí hľadaný materiál nevyskytuje, prinesie hráč koliesko späť, stáva sa predmetom vzájomnej diskusie o tom, na čo sa dá daný materiál použiť, čo sa z neho vyrába, resp. čo z neho máme doma.

Čuchám, chutnám, počujem a vidím

sensino čuchám, chutnám, počujem a vidím

Hráči si posadajú do kruhu. Do jeho stredu umiestnime predlohu znázorňujúcu jednoduchými symbolmi štyri základné zmysly spolu s fialovými kartami, ktoré sú uložené na kope rubovou stranou hore. Hru začína zvolený hráč tak, že si vezme kartu umiestnenú na vrchu kopy, otočí ju a ukáže ostatným. Pomenuje obrázok, ktorý je na karte nakreslený a priradí ju k jednému zo zmyslov so súčasným zdôvodnením svojho rozhodnutia. Napr. Dym z auta smrdí, cítim ho nosom. Zmrzlina môže byť sladká aj kyslá, ochutnám ju jazykom. Hviezdy sú ďaleko, vidím ich očami. Policajnú sirénu počujem ušami.

Nasleduje hráč po jeho pravici, ktorý si berie ďalšiu kartu z kopy a rovnako ju priradí k jednému zo zmyslov. Hra končí vo chvíli, keď sú priradené k predlohe všetky karty z kopy. Vhodné je ponechať deťom priestor na vzájomnú diskusiu o tom, či sú všetky karty priradené správne, resp. ktoré by sa dali priradiť aj k inému symbolu. Napr. Blesk na oblohe najprv vidíme očami, ale následne ho aj počujeme ušami. Svetlo na semafore vidíme očami, ale pri prechode pre chodcov ho môžeme rozlíšiť aj ušami podľa rýchlosti zvukového signálu. Hranolčeky môžeme ochutnať ústami, ale môžeme ich aj zavoňať nosom.

Hru SENSINO nájdete v našej ponuke TU.

 

Uložiť

Uložiť

Uložiť

Uložiť

Uložiť

Uložiť

Uložiť

Uložiť

Uložiť

Uložiť

Uložiť

Uložiť

Uložiť

Táto stránka používa cookies. Viac info

Prihlásenie