Rozvíjame hmatovú pamäť

Pridané: 15.5.2017 08:33:04 Počet zobrazení: 27

15 Máj 2017

Ako si s deťmi precvičíme hmatovú pamäť a na čo treba dbať, aby bol tréning efektívny? Ktoré predmatematické predstavy pri tom rozvíjame? Všetko sa dá natrénovať prostredníctvom správnych hier. Ponúkame námety, ako na to.

Pripravíme niekoľko drobných predmetov, ktoré deťom vkladáme do dlaní tak, aby si mohli predmet poriadne a v pokoji hmatom preskúmať. Neponáhľame sa, a ak sa ponáhľajú deti, spomalíme činnosť tým, že vkladáme predmety do dlaní pomalšie. Zrak úplne vylúčime, použijeme napríklad šatku na zaviazanie očí a snažíme sa vylúčiť aj sluchový vnem. Deti by mali hovoriť len v nevyhnutných prípadoch. Príklady skrytých predmetov: štipec na bielizeň, ceruzka, gaštan, hracia kocka, kľúč, lyžička, visiaci zámok, autíčko.

Variant A
Po preskúmaní predmetov požiadame dieťa, aby vymenovalo predmety, ktoré si zapamätalo.

Variant B
Deťom ponúkneme len niekoľko predmetov z pôvodnej zostavy a požiadame dieťa, aby určilo predmet, ktorý chýba.

Variant C
Deťom predložíme viac predmetov ako bolo v pôvodnej zostave a požiadame ich, aby určili predmety, ktoré sú v ponuke navyše.

Hmat je veľmi dôležitý pre vznik počiatočných predmatematických predstáv. Popísaná aktivita podporuje a precvičuje hmatovú pamäť detí. Deti môžu využívať aj tzv. pamäťové háky, kedy si podvedome priradia dve veci, ktoré k sebe patria a pamätajú si ich ako celok (napríklad visiaci zámok a kľúč).

Inšpirácie na hmatové pexesá

Hmatové pexeso     Hmatové pexeso

Rozvíjané predmatematické predstavy

zaznamenanie a identifikáciu prvkov v množine,
určenie rozdielu množín (čo chýba) – dieťa si dokáže predstaviť objekt, ktorý v danom okamihu nevidí, čo je ťažšia úloha,
určenie doplnku (čo pribudlo) k množine.

Precvičujeme

rozlišovacie schopnosti na základe hmatového vnímania,
sústredenosť a trpezlivosť pri rozoznávaní predmetov, predstavivosť,
rýchle rozhodovanie na základe vlastných skúseností,
jemnú motoriku a hmatovú pamäť,
sebaovládanie pri vylúčení zrakového vnímania.

Pozorujeme

Dokáže dieťa sústredene skúmať predmety „naslepo"?
Dokáže sa dieťa dostatočne sústrediť na činnosť?
Je dieťa schopné sebareflexie pri chybnej odpovedi?
Má dieťa dobrú hmatovú pamäť?
Má dieťa dobrú predstavivosť a rozlišovacie schopnosti?

Na čo treba dávať pri hre pozor

- na primeranú veľkosť predmetov (nepoužívať miniatúrne predmety),
- na bezpečnosť pri skúmaní predmetov (nepoužívať ostré predmety, živé objekty a pod.),
- na zabezpečenie pokojnej atmosféry a ticha pri činnosti, ktorá si vyžaduje koncentráciu detí.

Uložiť

Táto stránka používa cookies. Viac info

Prihlásenie