Menu

O školskej zrelosti so špeciálnou pedagogičkou, 1. časť

Pridané 18.2.2021 16:02:03 Počet zobrazení 7584

Takmer pred rokom sme mali na našom Instagram účte živé vysielanie so špeciálnou pedagogičkou Svetlanou Síthovou. Rozprávali sme sa o školskej zrelosti a o tom, ako najlepšie pripraviť dieťa na školu. Ponúkame vám prepis najzaujímavejších myšlienok a rád, ktoré počas rozhovoru zazneli a ktoré sme doplnili o tipy na edukačné hry a detské knihy, ktoré by vám mohli byť nápomocné pri príprave detí na školské povinnosti.

O školskej zrelosti so špeciálnou pedagogičkou, 1. časť

Zoznámte sa so špeciálnou pedagogičkou

Našim hosťom počas živého vysielania na platforme Instagram bola Mgr. Svetlana Síthová, ktorá je špeciálna pedagogička a riaditeľka Súkromného centra Mirabilis a spoluorganizátorka špeciálno-pedagogických konferencií zameraných na inklúziu, diagnostiku a vzdelávanie. Je absolventka a autorka mnohých stimulačných a rozvíjajúcich programov, predsedníčka sekcie centier pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Asociácií špeciálnych pedagógov škôl a poradní v SR. Zároveň je držiteľkou ocenenia „Talent poradenstva 2019" pod záštitou Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie. Istý čas pôsobila ako šéfka Sekcie inkluzívneho vzdelávania v Štátnom pedagogickom ústave a v súčasnosti pracuje na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR na pozícii riaditeľky odboru inkluzívneho vzdelávania. 

Čo je to školská zrelosť?

Situácia ohľadom zápisov detí do škôl bude pravdepodobne aj tento rok rovnako komplikovaná ako vlani. Kým bežne bývajú rodičom k dispozícii psychológovia a špeciálni pedagógovia, ktorí vedia testami zhodnotiť školskú zrelosť dieťaťa, tento rok ostali na to rodičia akoby sami alebo odkázaní na pomoc "nadiaľku".

Čo je vlastne tá školská zrelosť a čo je tzv. školská pripravenosť?

Odpovedá Svetlana Síthová: „Tak úplne laicky, školská zrelosť je to, čo sa prirodzene vyvíja z centrálnej nervovej sústavy, zatiaľ čo školská pripravenosť je to, čo učíme my deti, alebo čo sa deti učia od nás. Školská zrelosť je dozretie centrálnej nervovej sústavy po stránke rozumovej, a tam je veľmi veľa oblastí, ako aj po stránke emocionálnej a sociálnej. Ak je dieťatko pripravené ísť do školy, to znamená, že zvládne to trivium, ktoré ho čaká v celom ročníku.

Počítame jabĺčka   spoločenská hra roboty

Učíme sa rešpektovať pravidlá a prehrávať aj prostredníctvom spoločenských hier.

Pod školskou pripravenosťou si môžeme predstaviť, že sú to tie veci, ktoré sa dieťa naučí z externých činiteľov. To sú väčšinou rodina a materské školy. Tam patrí napríklad to, že dieťa vydrží, keď je v rade tretie, štvrté, piate. My ľudia nemáme prirodzene vybudované, že budeme tolerovať niekoho, kto je pred nami a že máme rešpektovať, že nemôžeme byť vždy prvý. Pri hrách sa dieťa učí prehrávať."

Je možné zhodnotiť školskú zrelosť na diaľku?

Štandardne sa testy a posúdenie školskej zrelosti robia na požiadanie rodiča v CPPaP alebo priamo v materských školách. Je možné ich robiť v dnešnej neľahkej situácii spojenej s karanténou online, na diaľku?

Odpovedá Svetlana Síthová: „My máme školskú zrelosť postavenú tak, že každé dieťa, ktoré do augusta dovŕši 6 rokov, musí rodič zapísať do školy. Všetky školy a školské zariadenia fungujú online formou, telefonicky a emailom, a nám je asi úplne jasné, že táto diagnostika školskej zrelosti sa nedá robiť online. Dá sa len veľmi orientačne. Dieťa pracuje s mnohými testami, diagnostickými batériami, ktoré jednoducho nie je reálne nejako hromadne pretaviť do online priestoru. Takže ja osobne nepoznám žiadne centrum, ktoré by touto cestou išlo. Ten systém je nastavený tak, že do 4 týždňov odkedy otvoríme a budeme fungovať, môže rodič požiadať o diagnostiku školskej zrelosti. Orientačne diagnosticky ponúkneme aj dnes rodičom určité základné piliere, o ktoré sa oprieť. Väčšinou sú to však pani učiteľky v materských školách, ktoré vysielajú rodičom prvotné signály, či deti nechať v škôlke alebo ich poslať do školy."

Tip na hry na pozornosť a priestorovú orientáciu pre školskú pripravenosť detí

Ktoré predmety navzájom súvisia a patria do rovnakej kategórie?
schubitrix combinado 

Hry SCHUBITRIX

hra Zvieratká v pyžame

Hra Zvieratká v pyžame

Aké oblasti môže rodič doma s dieťatkom precvičovať?

Keby sme mohli rodičom predstaviť základné laické diagnostické nástroje, ktoré môžu doma so svojim dieťatkom vyskúšať, čo by sme im mohli poradiť?

Svetlana Síthová: „Použiť slovo diagnostika je v tomto kontexte naozaj len orientačné, budeme sa tváriť, že ideme urobiť orientačnú diagnostiku školskej zrelosti a ja sa budem tváriť, že som rodič, ktorý nič netuší o školskej zrelosti. Nepoužijem preto odborné slová. Rozdelíme to pre rodičov na základné okruhy tejto diagnostiky, a to sú zraková oblasť, sluchová oblasť, priestorová orientácia a pohybová orientácia.

nikitin matrice

Hra Matrice

Určovanie presnej polohy a kombinácie vlastností.

hra Robot

Drevená skladačka Robot

Hry na tréning v zrakovej oblasti

V zrakovej oblasti budem teraz hovoriť o funkciách, ktoré ak nebudú dobre dozreté alebo dovyvíjané, spôsobia, že dieťatko bude mať ťažkosti s čítaním, písaním a počítaním.


Ideálne hry v zrakovej oblasti

1. Na papier nakreslím napr. štvorec, kruh, trojuholník a kvetinku tak, aby sa prekrývali. Dieťa má pomenovať predmety, ktoré na papieri vidí.

                   logico piccolo oko a ruka         Logico piccolo Tvary

 

Logico Piccolo na pozornosť a koordináciu oko - ruka


2. Na jednu stranu dáme ovocie alebo nakreslíme rôzne ovocie a chceme od dieťaťa, aby nám zakrúžkovalo iba jablká.
3. Pexeso - dieťatko by malo byť schopné nájsť aspoň dva, tri páry v pexese s počtom 3 x 3. V pexese môžeme zobrať 5 jednoduchých obrázkov, postupne ich ukazujem. Keď to dieťa vidí, rad obrázkov postupne zakrývam. Dieťa má za úlohu poukladať rovnaké obrázky v tom istom poradí, to je tiež veľmi dôležitá schopnosť. Od nej sa napr. potom odvíja to, či bude vedieť dieťa ako prváčik správne napísať slovo a poskladať písmenká.

drevené loto a pexeso

 

                                                                         Drevené loto a pexeso                                                                                             

4. Nakreslím domček a pri domčeku dva kvietky, strom a slniečko a dieťa mi má prekresliť tento obrázok. Všímam si napríklad, či dieťa prekreslilo kvietky a domček na správnu stranu, či tam nie je prítomné zrkadlové kreslenie, či nevynechalo nejaké zásadné detaily...

voskovky crayon rocks

Voskovky Crayon Rocks na nácvik správneho úchopu

trojranné farbičky

Trojhranné farbičky pre správny úchop

 

Hry na tréning v sluchovej oblasti

1. V sluchovej oblasti je veľmi dôležité, aby dieťa vedelo určiť prvé písmenko v slove. Keď prídu deti do školy, pani učiteľka bude chcieť od nich nielen prvé písmenko, ale na to písmeno tiež aby dieťa vedelo správne napísať slovo - dieťa bude musieť zvládať tzv. sluchovú analýzu.

Sluchová analýza alebo jej dozrievanie úplne štandardne naskakuje v prvom polroku prvého ročníka. Takže to, že to predškoláci nevedia, neberiem v rámci diagnostiky ako nejako výraznú tragédiu, to nie je až také podstatné. Ja sa vždy dieťaťa pýtam, čo počuje na začiatku, lebo niekedy taký malý prešpekulovaní predškoláci mi povedia, že veď ja nepoznám písmená. Takže prvé písmenko, a keď toto zvláda, tak už môžem ísť na posledné písmenko. A keď už zvláda obe tieto úrovne, uzná sa mu sluchová analýza.

Ak to však dieťa nezvláda, učme ho to hrou a neberme to ako tragédiu. Prosím maminy, aby v prípade, že ich dieťa nevie určiť prvé písmeno, ho netrápili každodenným hodinovým tréningom. Je to oblasť centrálnej nervovej sústavy, ktorá buď je dovyvíjaná alebo ešte potrebuje nejaký čas.

2. Dieťatku poviem dve slová a zisťujeme, či sú rovnaké: bum – bun, dom – lom, pampa - lampa. Najlepšie sú 3-písmenkové slová.

3. Rozprávame rozprávku. Tí naši predškoláci milujú, keď majú prisúdenú určitú postavu. Vždy, keď počujú jej meno, majú za úlohu prebehnúť na druhú stranu kuchyne alebo vyskočiť, alebo urobiť čokoľvek iné. To ich veľmi baví a keď môžu súťažiť, je to ešte väčšia zábava. Ak máte viac súrodencov, starších aj mladších, zoberieme aj ocina, aby sa nenudil.

Malý dráčik Kokosáčik ide do školy  Magdaléna a psík z knižnice

4. Reprodukcia rozprávky, keď dieťa zreprodukuje o čom je rozprávka. Sledujeme, či zachytilo hlavné postavy, časovú a dejovú líniu rozprávky, to sú tiež veľmi dôležité súčasti školskej zrelosti.

Tafiti a cesta na koniec sveta

Ku knihe sú voľne k dispozícii aj pracovné listy na trénovanie čítania s porozumením. 

Ďakujeme za rozhovor, ktorý je stále aktuálny a veríme, že aj nápomocný všetkým rodičom budúcich školákov. 

 

Diskusia

(0 komentárov)

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Produkt bol vložený do košíku
Pokračovať v nákupe Objednať